16/04/2016

Humanitaire : Un monde en danger: l’action humanitaire à la croisée des chemins

« A World At Risk: Humanitarian response at a crossroads »

Dans la perspective du Sommet Humanitaire Mondial (Istanbul, 23-24 mai 2016), plusieurs ONG humanitaires américaines, avec l’appui de l’Institut américain de la paix (USIP), publient un rapport intitulé « Un monde en danger: l’action humanitaire à la croisée des chemins » (« A World At Risk: Humanitarian response at a crossroads »).

Ces organisations mettent en évidence les défis majeurs suivants :
. des crises prolongées qui continuent de recevoir des réponses à court terme;
. une plus grande cohérence est nécessaire pour mieux répondre aux besoins des populations affectées
. les ressources nationales et locales ne reçoivent pas l’appui adéquat
. une meilleure coordination entre financement et opérations humanitaires et de développement
. les pays d’accueil de réfugiés n’ont souvent pas les ressources nécessaires pour faire face aux besoins de leurs propres populations
. les institutions financières traditionnelles ne sont pas structurées pour faire face à des pays affectés par des crises
. les investissements dans la préparation aux catastrophes ne sont pas adéquats
. l’économie privée, avec son expertise et ses capacités opérationnelles, n’est pas assez mise à contribution
. nécessité de mettre sur pied une stratégie humanitaire d’ensemble, globale.

Leurs recommandations sont :
- un meilleur financement, dans la durée, prévisibles, avec une base plus large de bailleurs de fonds
- des ressources adaptables aux besoins
- faire le lien entre action humanitaire d’urgence, reconstruction, résilience, préparation, réduction des risques en cas de catastrophes, et développement, pour mieux répondre aux besoins des populations affectées
- faire un meilleur usage des ressources financières, des compétences et capacités de l’économie privée pour contribuer à l’effort humanitaire et à la création d’emplois
- augmenter l’aide aux pays et communautés fragiles et de première ligne
- mieux inclure, soutenir et responsabiliser les autorités nationales et locales
- impliquer les banques de développement pour aider les pays à avoir accès à des ressources pour faire face aux dépenses occasionnées par les crises
- promouvoir des programmes durables de protection sociale dans des pays fragiles et sujets à des crises
- prévoir des programmes d’éducation et de formation professionnelle pour les réfugiés (en vue de promouvoir leur autonomie) et pour les populations qui les accueillent
- améliorer la complémentarité et l’efficacité des diverses activités d’assistance
- mieux évaluer les risques, en tenant compte des causes des crises aiguës et chroniques affectant les populations
- mieux intégrer acteurs humanitaires et de développement
- et, finalement, donner aux populations affectées la possibilité de s’exprimer dans la définition et la mise en oeuvre de programmes d’aide et de protection. Ces personnes devraient aussi pouvoir donner leur évaluation de l’action humanitaire dont elles bénéficient. La protection des femmes (qui devraient pouvoir prendre un r’ole plus actif dans ces opérations humanitaires), des enfants et des adolescents devrait recevoir la priorité.

Le rapport original anglais (44 pages) peut être librement téléchargé en ligne :

http://reliefweb.int/…/…/wfp_policy_paper_crossroads_wfp....

Michel Veuthey

 

English text:

Greater Voice of Crisis-Affected Populations: Vulnerable people must have more say and control in shaping assistance to their needs and local contexts and established channels to provide feedback on assistance and protection provision. Women’s empowerment and the protection of children and adolescents must be strengthened while pursuing these actions.
A group of leading U.S. humanitarian relief and advocacy organizations came together to review current international relief efforts and propose a set of recommendations designed to better meet the needs of the people a ected by the growing number of crises. The organizations are

- CARE,
- International Rescue Committee,
- Mercy Corps,
- Oxfam America,
- Save the Children U.S.,
- U.S. Fund for UNICEF and
- World Food Program USA.
- USIP, an independent, national institute dedicated to managing conflict so it doesn’t become violent, and resolving it when it does, has also contributed to the preparation of this report (April 2016)

Key Challenges Include:

• Protracted crises continue to be addressed with primarily short-term approaches.

• Greater coherence among those responding to humanitarian crises is essential to better meet the needs of affected populations.

• National and local response capacities are not being adequately supported.

• Greater alignment of humanitarian and development capacities and funding is overdue.

• Refugee-hosting countries often do not have the resources needed to meet refugee requirements while also meeting the basic needs of their own populations.

• Traditional development financing and concessional loan arrangements by the International Financial Institutions were not structured to meet the needs of crisis-affected countries.

• Investments in preparedness in disaster-prone countries, such as national safety net systems are not adequate.

• Private sector expertise, capacity and technical assistance is not sufficiently leveraged.

• Toward a Comprehensive Humanitarian Strategy

Over the past decade, front-line humanitarian organizations have moved beyond “business as usual” approaches evolving from traditional “care and maintenance” models to more market-based approaches to self-reliance. The humanitarian community now draws from a more mixed toolkit of assistance instruments based on needs assessments and market analysis. We need to build on that progress.

While additional resources are essential, there is broad agreement that the humanitarian community needs to work in parallel on other measures to help ensure that assistance reaches the maximum number of crisis-a ected people in the most timely and cost-effective manner.

Recommendations

Better Financing

Flexible Resources: More predictable, timely, multi-year and flexible resources from an expanded donor base.

Coordinated Funding: Greater focus on aligning relief, recovery, resilience, preparedness, disaster risk reduction and development funds to better meet the assessed needs of affected populations.

Private Sector Engagement: Better use of financial resources, skills and capacities of the private sector and incentives for private sector investments to contribute to job creation.

Stepped Up Support to Fragile and Front Line Countries and Communities

National and Local Capacities: Better inclusion, support of and accountability to national and local leadership.

Greater Engagement of the International Financial Institutions: The development banks have a valuable role to play in helping countries access development financing to address crisis-related burdens.

Enhanced Safety Net Programs: Greater investment in sustainable social protection and safety net systems in fragile and conflict-prone countries.

Jobs and Education: Employment opportunities for refugees should be expanded within a broader framework for promoting refugee self-reliance including access to education while also meeting the needs of host-country populations.

Strengthening Program Coherence and Performance

Better Risk Assessment: Joint analyses of vulnerability and risk assessments must be supported to better understand the underlying factors contributing to the chronic and acute vulnerability of populations within a country.

Integrated Approaches: Greater alignment of the capacities and experience of humanitarian and development actors.

Greater Voice of Crisis-Affected Populations: Vulnerable people must have more say and control in shaping assistance to their needs and local contexts and established channels to provide feedback on assistance and protection provision. Women’s empowerment and the protection of children and adolescents must be strengthened while pursuing these actions.

http://reliefweb.int/…/…/wfp_policy_paper_crossroads_wfp.... ( Rapport sur le site Reliefweb )

www.oxfamamerica.org/…/me…/files/policy_paper_crossroads....(Rapport sur le site OXFAM USA)

http://wfpusa.org/sites/default/files/resources/faq.pdf (FAQ)

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